De Wtp en de beoogde transitie naar een nieuwe pensioenregeling is ongetwijfeld wederom een van de belangrijkste onderliggende, richtingbepalende dossiers voor het bestuur in 2024. In 2024 zal duidelijk worden welke concrete keuzes de sociale partners maken in het kader van de Wtp. Voor wat betreft de Wtp zal de Regiegroep Wtp, bestaande uit een afvaardiging van het Pensioenfonds PDN-bestuur en sociale partners, het overkoepelend proces aansturen. Daarnaast vervolgt het Pensioenfonds PDN-bestuur de regievoering binnen het fonds zelf, waarbij besluiten tijdig moeten worden genomen en de fondsorganen en belanghebbenden goed aangesloten blijven. Speciale aandacht zal daarbij uitgaan naar de aangesloten ondernemingen en het goed (blijven) aansluiten van de RvT en het VO. In 2024 zullen ook de uitvoerings-aspecten in beeld blijven, zodat een robuuste uitvoering naar de toekomst toe gewaarborgd kan blijven.
Het succes van de overgang naar de nieuwe pensioenregeling is mede afhankelijk van de financiële positie van het fonds. Bij de huidige dekkingsgraad kunnen meerdere doelen tijdens de transitie worden bereikt. Maar bij een (te) lage dekkingsgraad moeten partijen financiële concessies doen. Het bestuur is zich bewust van dit korte termijn risico en monitort voortdurend of aanvullende acties zijn benodigd voor het beheersen van dit risico.
Eind 2023 liep de uitvoeringsovereenkomst (UO) tussen dsm-firmenich en PDN en de pensioenovereenkomst (PO) af. Dat gold ook voor de overeenkomsten ten behoeve van de overige aangesloten ondernemingen. Eind 2023 is een nieuwe pensioenovereenkomst, met als belangrijkste wijziging de verhoging van het opbouwpercentage, gesloten met een looptijd tot 1 januari 2026 met de mogelijkheid van verlenging. Eind 2023 zijn voorts uitvoeringsovereenkomsten gesloten met alle aangesloten ondernemingen met een looptijd tot 1 januari 2026. 2024 zal in het teken staan van de Wtp-pensioenovereenkomst, het transitieplan dat door sociale partners wordt opgesteld en het naar aanleiding daarvan opstellen van een implementatieplan.
In 2024 wordt communicatie belangrijker dan ooit. Het meenemen van de deelnemers in de beoogde wijziging van de pensioenregeling en het Wtp-transitietraject zal veel aandacht krijgen. Wat gaat er wijzigen en waarom? Wat betekenen de wijzigingen voor mij? Ook zal meer gebruik gaan worden gemaakt van nieuwe media. Daarnaast komt er meer aandacht voor het managen van de verwachtingen van deelnemers over de pensioenvoorziening en -uitkering in de bestaande pensioenregeling, met name over toeslagverlening. In 2023 wordt de Communicatiestrategie 2022-2025 verder uitgerold, met een duidelijke positionering van PDN. Ook richt deze communicatiestrategie zich op een bredere doelgroep dan de (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden, om ook andere belanghebbenden van het fonds te bereiken.
In 2023 zal het fonds verder gaan werken met de aangepaste governancestructuur op basis van operationeel bestuurders. Door de operationele en tactische aspecten van het dagelijks beheer neer te leggen bij twee externe expert-bestuursleden - afkomstig uit de acht leden van het paritaire bestuur - kan de voorzitter zich meer focussen op het strategisch beleid van het fonds. Bezien zal worden of de nieuwe werkwijze nog verdere aanpassingen behoeft, waarbij een onafhankelijke voorzitter wordt toegevoegd aan het bestuur en deze samen met de operationeel bestuurders het dagelijks bestuur vormt.
Een ander speerpunt voor het bestuur in 2024 is het vormgeven van een raamwerk voor de integratie van ESG-, klimaat- en transitierisico’s binnen het beleggingsbeleid en het integrale risicomanagement en voor richtlijnen inzake het percentage duurzame beleggingen binnen de portefeuille.
In de wereld zijn er verschillende geopolitieke onzekerheden die financiële gevolgen kunnen hebben. Bekende zaken zijn de oorlog tussen Oekraïne en Rusland, de oorlog in Gaza, spanningen tussen Taiwan en China en de aanstaande verkiezingen in de VS. Niet alleen de humanitaire gevolgen, maar ook de potentiële economische gevolgen leiden tot zorgen bij het pensioenfonds. Eventuele escalatie van dergelijke conflicten kan op verschillende manieren negatief uitpakken voor de economie. In geval van een groot conflict kunnen allerlei beleggingen worden geraakt. Het voldoende spreiden van het belegd vermogen (diversificatie) heeft daarom verhoogd de aandacht van het fonds.