PDN JAARBERICHT 2023 INHOUD
  • Wat vindt het
    verantwoordingsorgaan?

Het Verantwoordingsorgaan (VO) heeft tot taak een oordeel te geven over het door het bestuur in 2023 gevoerde beleid en de beleidskeuzes voor de toekomst. Het VO bestaat uit 8 leden die voortkomen uit de gelederen van de pensioengerechtigden (4), deelnemers (2) en werkgever (2). 

De samenstelling per eind 2023

  • Wil Beckers-P1050064
    Wil
    Beckers

    Voorzitter
    Gekozen uit en door pensioengerechtigden

  • Etha van de Wiel-Foto voor VO PDN 2019.05.02
    Etha
    van de Wiel

    Gekozen uit en door pensioengerechtigden

  • Noteborn Albert origineel
    Albert
    Noteborn

    Gekozen uit en door pensioengerechtigden

  • Boer de Ton_res
    Ton
    de Boer

    Gekozen uit en door pensioengerechtigden

  • Silvertand Mark_1
    Marc
    Silvertand

    Gekozen uit en door werknemers

  • Jan_Schreuder
    Jan
    Schreuder

    Gekozen uit en door werknemers

  • Audrey_Ringens
    Audrey
    Ringens

    Aangewezen door
    werkgever

  • PeterCoomans
    Peter
    Coomans

    Aangewezen door DSM Nederland

Het oordeel van het verantwoordingsorgaan over 2023

Het VO is positief over de proactieve en transparante werkwijze van het bestuur in het overleg met het VO. Het VO heeft in 2023 viermaal een positief advies uitgebracht. Daar waar aan de orde heeft het VO tijdig haar input kunnen leveren.


Het VO constateert voor 2023 dat het bestuur het VO bijpraat over beleidsvoornemens en besluiten die het bestuur neemt. Ook verstrekt het bestuur tijdig informatie over voorgenomen besluiten, zodat het VO waar nodig een gedegen advies kan geven. De in 2023 genomen bestuursbesluiten zijn door het VO als evenwichtig beoordeeld. Voor het VO is het van belang vooraf zicht te hebben op de manier waarop het bestuur veelal een keuze maakt tussen diverse opties en scenario’s en welke kaders het bestuur als uitgangspunt hanteert om beargumenteerd tot de uiteindelijke keuze te komen. De werkwijze van het bestuur in de omgang met het VO heeft er in 2023 toe bijgedragen dat dit waar mogelijk ook gebeurd is. Het standaard verstrekken van het beslisdocument bij advies plichtige (voorgenomen) bestuursbesluiten waar het VO in haar aanbevelingen van vorig jaar om verzocht heeft is door het bestuur gepraktiseerd. Het VO gaat ervanuit dat dit ook in de toekomst het geval zal zijn.

Verkiezingen
In de tweede helft van 2023 heeft het VO verkiezingen georganiseerd voor de zetels namens de deelnemers en de pensioengerechtigden. Voor de zetels namens pensioengerechtigden heeft een ruim aantal personen zich verkiesbaar gesteld. Voor de twee zetels namens de deelnemers hebben zich slechts twee personen beschikbaar gesteld. Daarom zijn verkiezingen voor de zetels namens deelnemers achterwege gebleven zijn. De beschikbare kandidaten namens zijn (her)benoemd als lid van het verantwoordingsorgaan. De opkomst bij de deelnemers is teleurstellend en is naar de mening van het VO aanleiding om in samenwerking met bestuur en werkgevers meer aandacht te besteden aan het promoten van het belang van een goede vertegenwoordiging namens deelnemers in het VO.

Twee leden van het VO zijn in 2023 benaderd om zitting te nemen in het bestuur. Peter Pasmans en Laurine Lemon zijn in de tweede helft van 2023 na toetsing door DNB benoemd als bestuurslid van het fonds. De vrijgekomen plekken zijn ingevuld door Audrey Ringens op voordracht van de werkgever en Jan Schreuder namens deelnemers op basis van de eind 2023 gehouden verkiezingen.

Begin 2024 zijn Meindert Dijkstra en Arno Smeets (aspirant VO-lid) beide namens pensioengerechtigden teruggetreden en hun plaats werd in overeenstemming met het VO-reglement ingenomen door de eerst beschikbare kandidaten van de laatst gehouden verkiezingen, Ton de Boer en Albert Noteborn (zittend VO lid; hij is herbenoemd per 1 juli 2024). Tijdens de laatste verkiezingen zijn verder Marjon Doggen-Muijres en Feike Hylarides gekozen, beiden benoemd als aspirant lid. De aspirant leden treden op 1 juli 2024 toe als VO lid. Zij nemen wel al sinds november deel aan de vergaderingen en kennissessies van het VO om een zo goed mogelijke transitie te bewerkstelligen. Voor zover nodig is voor de nieuwe (aspirant)leden een opleidingsprogramma opgesteld.


Aanbeveling

  • Evalueer samen met het VO de huidige praktijk van eenmaal in de vier jaar verkiezingen en onderzoek alternatieve opties.

  • Ontwikkel als bestuur in overleg met de werkgevers een aanpak om actieve deelnemers in het fonds te enthousiasmeren voor het werk in het VO.

 

Follow up aanbevelingen over 2022 (in 2023)

De door het VO gedane aanbevelingen zijn door het bestuur opgepakt. Belangrijke onderwerpen zoals het ontwikkelen van een evenwichtigheidskader en het inventariseren van de strategische opties voor Pensioenfonds PDN na transitie zijn onderhanden en zullen in 2024 verder uitgewerkt worden. Het VO heeft vorig jaar meerdere aanbevelingen op het gebied van communicatie gedaan en constateert dat het bestuur de complexe materie door een gelaagde vorm van communiceren (van globaal naar meer diepgang en tot in details afhankelijk van de interesse van de lezer) begrijpelijk probeert te maken voor de deelnemers en gewezen deelnemers en pensioengerechtigden. 

Ook is in het kader van de Wtp gestart met informatievoorziening al is door vertraging in het transitietraject en het tot stand komen van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) nog niet mogelijk om concreet veel voor (gewezen)deelnemers en pensioengerechtigden relevant nieuws te brengen. Desalniettemin zullen de communicatie-inspanningen continu aandacht van het bestuur blijven vragen. Op het gebied van risicobeheer zijn een aantal in de ERB-gedefinieerde triggers niet geraakt en zijn de daarvoor voorziene acties ook niet nodig gebleken.

 

Aanbeveling

  • Maak de rapportage over de follow-up van de aanbevelingen een periodiek agendapunt in het overleg met het VO.

 

Samenvattend oordeel

Het VO is van oordeel dat het in 2023 door het bestuur vastgestelde beleid en de genomen bestuursbesluiten in het belang van de (gewezen) deelnemers en pensioengerechtigden zijn. Bij het nemen van besluiten heeft het bestuur de afweging van belangen van alle belanghebbenden expliciet meegenomen in zijn besluitvormingsproces. Het afgelopen jaar heeft het bestuur bij belangrijke beslissingen zoals het premiebeleid en het toeslagenbesluit het VO tijdig meegenomen in haar besluitvormingsproces en ook inzicht verschaft in de door haar gemaakte afwegingen tussen alternatieven. Het VO vertrouwt erop dat het in ontwikkeling zijnde evenwichtigheidskader in het kader van de Wtp transitie door het bestuur begin 2024 met het VO gedeeld wordt.

 

Aanbevelingen

Op basis van zijn bevindingen doet het VO volgende aanbevelingen:

Strategische ontwikkelingen

  • Maak helder welke strategische opties er zijn voor Pensioenfonds PDN na de Wtp transitie rekening houdend met de ontwikkelingen bij de werkgever en de aangesloten ondernemingen. Heb hierbij ook aandacht voor de bestuurlijke governance en met name voor de vraag of het paritaire bestuursmodel nog het meest passend is. Rond de totstandkoming van een langetermijnvisie af en definieer vervolgstappen.

 

Governance

  • Alhoewel de DB leden nu het primaire aanspreekpunt zijn voor het VO hecht het VO er aan de bestaande werkwijze te continueren waarbij het VO desgewenst ook andere bestuursleden kan uitnodigen om deel te nemen aan het overleg met het VO. Met name als het gaat om onderwerpen waar bestuursleden meer specifiek bij betrokken zijn.

 

Overname DSM Pension Services (DPS)

  • Het VO adviseert het bestuur de klantrelatie van Pensioenfonds PDN met DPS en de aandeelhoudersrelatie tussen beide strikt gescheiden te organiseren.

 

Pensioenen

  • Deel de in ontwikkeling zijnde documenten in het Wtp-traject, de planning en het evenwichtigheidskader tijdig met het VO en bespreek het WTP plan van aanpak van het VO om zo tot een onderling afgestemde werkwijze in het kader van de Wtp transitie te komen.

 

Communicatie

  • Betrek het VO tijdig bij de gedachtenvorming over het nieuwe communicatiebeleidsplan, de communicatieplannen in het kader van de Wtp en de aanpak van de keuzebegeleiding. Maak hierbij de daarmee gemoeide kosten inzichtelijk en betrek dat in de afweging van alternatieven.

 

Beleggingen

  • Analyseer de mogelijkheden de dekkingsgraad te beschermen en daarmee het gewenste scenario voor de Wtp-transitie te faciliteren.


Risicobeheer

  • Evalueer de nog uitstaande acties uit de ERB 2021/2023 en geef aan of deze wel of niet worden opgepakt dan wel meegenomen in de nieuwe ERB.

 

Speerpunten 2024

De belangrijkste speerpunten waarop het VO in 2024 wil focussen, zijn:

  1. Voortgang van het Wtp transitietraject mede op basis van het eigen met het bestuur af te stemmen plan van aanpak. 

  2. De communicatie in het kader van de Wtp naar deelnemers en pensioengerechtigden.

  3. De totstandkoming van een toekomstvisie voor Pensioenfonds PDN na de Wtp-transitie.

  4. Monitoring van de algemene uitvoeringskosten en de Wtp-projectkosten.


De complete tekst en de oordelen van het verantwoordingsorgaan zijn te lezen in het volledige jaarverslag 2023 van Pensioenfonds PDN en op de website in de rubriek ‘Nieuws van het VO’.